Friday, 30 December 2011

~ aku merindui MURSYID ku ~

bismillah....
assalamu'alaikum.....
entry kali nie tak tau nak tulis mcm mana...
yang terbuku di hati hanya 'pemilik jasad & roh' ini sahaja yang tahu.....
ingat kembali zaman2 kecik...
di hantar ke MADRASAH IMAM AN NASA'IE...
ketika itu hanya berumur 7 tahun.... masuk darjah satu laa...
pergi bersama kak amni....
ingat lagi pesan abah ngn ummi waktu tu....
carilah ilmu Allah walau dimana pun kita berada.....
terpisah bersama keluarga itu mampu membina jiwa manusia untuk mencari TUHANnya....
masih segar dalam ingatan setiap saat detik waktu yang berlalu....
waktu tu budak2 lagi... jd tak fikir sangat maksud yang tersirat dan tersurat di sebalik kata2 tu....
ketika berada di madrasah... belajar memang cukup2 best....
penerapan bahsa arab di sekolah menjadi bahsa seharian....
memang saat yang paling manis...
kini diri sudah melewati usia dewasa.... nak tua dah tu... atau memang dah tua... yela.... hidup di bumi sudah lama.... terfikir dengan amalan.... adakah seiring dengan usia.... ya Allah... bergetar jiwa tatkala mengingati ZAT YANG MAHA AGUNG......
dalam proses mencari kebenaran yang memang telah benar di atas muka bumi ini memang payah....
byk halangannya.... ya lah... nak menuju kepasa 'SANG KEKASIH' mesti byk ujian....
agar kita tahu, DIA sntiasa ada untuk kita....
ya..... yakinkan dengan hati... bhwa DIA sentiasa ada untuk kita!!!!!!
sambil2 membaca dan mendengar..... tiba2 terdengar kembali lagu waktu kat madrasah..... cari2 lah dalam youtube.... dpt laa juga lagunya... tapi dah di alih sedikit senilagu dan senikatanya......
kak amni suka nyanyi nie time kecik2 dulu.... asal nyanyi mesti nangis.... kan kak amni.... hehehehe... lagu nie mengingatkan kembali aku dengan MURSYID ku..... dia mengajarku erti kesabaran dalam bermujahadah...... ia... dia lah.... guruku......
jom kita dengar lagunya.... tajuknya  'KAMI MENUNGGU'....

ni senikata lagu:

Kami Menunggu Ketibaan Mu
Seperti Rasulullah Tiba
Ke Madinah Munawwarah
Kami Sudah Lama Rindu
Menunggu kedatangan Mu
Yang Belum Pasti Tiba

Engkau Pun Tahu Kerinduan kami
Hanya Masa Yang Belum Pasti
Ketibaan Mu Ya Saiyyidi...
Rasanya Tidak Lama Lagi

Masanya Sudah Hampir
Jarak Di Antara kami...dan Saiyyidi
Seperti Di Sebalik Tabir...Maddi

Bila Di Singkap Tabir Tadi
Tuan Muncul Di Hadapan Kami
Kita Tentulah Rindu Merindui
Ingin Segera Bertemu Muka

Tapi Apakan Daya
Ya Saiyyidi...
Kuasa Bukan Di Tangan Kita
Ketentuan Di Tangan Illahi

Sampai Masanya Bertemu Jua
Alangkah Indah Di Waktu Itu
Mentari Kebenaran...Bercahaya Semula
Menerangi Alam Yang Gelap Gelita
Semua Makhluk Tumpang Gembira

Assalamualaikum...Ya Saiyyidi
Ubati Hati Yang Rindu Ini
Kami Menunggu Menanti
Terubatlah Hati Kami


video
 ini lagunya......
kalau ka amni dengar mesti kak amni nyanyi.... hehehehehe......
ok..... tu je kot nak tulis......

jumpa lagi........
ma'assalamah......


Tuesday, 27 December 2011

~ untukmu SAHABAT ~

warkahku yang pertama untuknya.....
" bismillahhirrahmannirrahhim.... warkah ini ditujukan khas buatmu insan tersayang yang dekat dimata dekat jua dihati..... assalamu'alaikum warahmatullah.... dari jauh ku lihat akn dirimu.... betapa perit dirasa... betapa sedih dan pilunya... tapi ku kembalikan jiwa dan roh ini kepadaNYA... agar kuat melihat keberadaan mu sebegitu rupa..... ingin juaku bertanya khabar... melihat akn dirimu, pertanyaan hanya ku tanya ku luah di dlm hati.... nak juga tanya awk sakit apa, tp tak mampu nak luahkan kata... hmmm... tetiba teringat saat pertemuan & perkenalan buat kedua kalinya... dikau sentiasa senyum mesra kpd ku.... sampai diri ini tertanya2, siapakah gerangannya diri itu...?? hehe.. hmmm... rezki Allah nak bg buat kita.... igt lagi ayat pertama dlm bas 'kita kenal ke?' 'haah... awak tak igt saya ekk?' 'maaf lah.. mcm pernah nampak, tp tak tau la betul ke tak..' 'owh... tak igt la tu'.... hmm.... perkenalan kedua membuatkan kita terus rapat.. apa tidaknya... sama kelas pula... bila awk cerita balik, ya Allah... malunya tak terhingga... tu la kan... pertemuan pertama dulu time form 5 wlaupun hny sebentar, tp awak igt sampai sekarang.... terima kasih byk2.... hari berlalu dan terus berlalu.... timbulnya satu fitnah yang buatkan kita berjauhan seketika.... rasa tak tenang ketika tu.. rasa mcm2... peritkan... sampai satu masa rasa mcm nak penampar je sape yg buat onar tu... tp kita sentiasa mencari sabar demi keredhaan Tuhan... kan3~..... igt tak sebelum balik kg cuti seminggu tu... awak nak jumpa tp sy berkeras tak nak... tp pastu jumpa juga wlaupun tak sampai 5minit... awak bg bungkusan n pesan 'hati2 balik kg tu'..... rasa pelik pun ada... tp biarlah.... then bila sampai bilik saya buka bungkusan tu, jeng3~... senyum lebar saya d buatnya... terima kasih hadiahkan buku2 tu... mcm ada mksud tersirat n tersurat je kan d sebalik awk bg buku tu... :)  hmmm..... then.... hari berlalu pergi.... tetiba nmpk awak bebalut kaki.. rupa2nya tak pegi kelas sbb cedera main ragbi... ish3~... tak berhati2 sungguh.... hmm... cuti lagi membuatkan kita terpisah sebentar... sblm balik awak pesan lagi 'jangan nakal2 tu' 'baik bos'.... jwpn tak boleh blah kan... aiishhh.... besabor je la sape yg dapat kwn mcm saya nie kan awk... hmm... sehari lepas tu dapat berita yg awak masuk hspital... haaa.... betul ke... tak percaya sampailah saya tengok keadaan awak yang sebenarnya..... ya Allah..... airmata nie tak leh henti... tak tau nak simpan kat mana... asyik mengalir jee.... betul2 lemah time tu.... sampai skrg jujur saya kata, saya tak boleh tengok awak... mesti nak nangis.... tgk... nangis dah skrg nie... hmmm.... igt lagi setiap kali jumpa... awk mesti ckp.... 'setiap jalan cerita yang kita harung bersama adalah hadiah dr Allah...'  huhuhuhuhu.... awak..... saya ada juga satu cerita nak bgtau nie.... tp saya tak sanggup nak cerita sbb keadaan awk tu lebih parah dr saya.... hmm... tp nak cerita juga laa... boleh kan... hmm... sbnrnya saya pun tgh kuatkan semangat nie lepas doktor sahkn tulang belakang saya dlm keadaan yg bhya.... ada kan saya bgtau tntg scoliosis tu... sbnrnya saya lah pesakit dlm setiap cerita yg saya bgtau kat awk.... saya tak tau nak bgtau cemana.... tp nie dah bgtau kira ok laa kan... skrg nie tahap saya masih ok kot... pembengkokan tulang baru 21 degree... paru2 sblh kanan dah terhimpit ckit.... 16hb satu nie saya kena buat MRI.... then baru decide nak operate ke tak.... sori sbb tipu tp takda niat pun nak buat mcm tu.... xsampai hati nak bgtau kot... huhuhuhuhu... awak... tak tau nak kata ape lg..... airmata nie makin2 lak kuar... mcm sungai kinabatangan dah... hehe... ape2 pun..... saya nak awk tau.... doa dr saya sentiasa ada untuk awk.... k... panjang lebar saya tulis... nnt kita sambung lagi ekk... insya'Allah kalau ada rezki drNYA... :)  ok... hati2 jantung2.... hehehe.. ma'assalamah... "

 dapatkah hati ini terus mujahadah padaNYA......???

Wednesday, 14 December 2011

~ bersama mereka ~

....bismillah....
assalamu'alaikum sahabat2 semua.....
moga sentiasa berada di bwh lembayung rahmat serta kasih sayang dr-NYA....
insya'Allah....
semalam sesi usrah untuk sem nie hbs....
'HABIS'??? hehehehehe
sedih juga tetiba.... tapi control2 ckit airmata tu....
insya'Allah 13hb 1 nie aku kena masuk wad.... tp tak tahu untuk proses apa...
yg kena bgtau, kena cek paru2 nie... ok lagi ke tak...
ya Allah.... bedebar2 lak.. hmmm.....
nak buat pembedahan ke??
tak tahu laa...
sedang mencari sumber untuk menampung perbelanjaan....
mampukah aku menanti....
hmm...
boleh je.. hati perlu kuat...
Allah bg kesakitan kerana Allah sayang....
pujuk hati supaya tak terus di bwa oleh kesedihan....
ada org2 sekeliling yang sentiasa support....
......SYUKRAN JAZA KUMULLAH KHAIRAN JAZA.....
sayang anda semua....
walaupun korang tak leh rasa apa yg diri nie rasa...
sekurang2nya korang sentiasa ada itu sgt2 perlu....
dan juga Allah...
Allah sentiasa ada untuk hamba2NYA... itu yg penting....
semalam cerita2 sikit tentang sakit skoliosis nie...
then cerita tentang tajuk usrah... 'ideologi'.....
pastu nak cepat tp tak jd nak cepat....
rasa tak nak je hbs kan usrah  mlm tu....
huhuhuhuhu
insya'Allah sambung sem depan ya....
dengan tajuk2 yang menarik dan menambahkan lagi ilmu kita....
best sangat2 join usrah nie.... hmm....
tak tau nak tulis ape lg nie...
rindu + sayang + ukhuwah = lillahita'ala.....
huhuhuhuhu... masih sedih lagi nie....
dah2..... nanti sambung entry lain pula....
insya'Allah...

ma'assalamah....

Friday, 9 December 2011


bismillah.....
assalamu'alaikum.....
hari nie tak pegi kelas.....
badan asyik kejang je.....
kadang2 rasa tak bersemangat nak pegi kelas....
tapi tak boleh rasa mcm tu....
kena kuat....
walau apa cara sekalipun.....
terima kasih pada yg sudi memahami keadaan diri nie....
terima kasih sangat2...
hanya Allah yg mampu balas kebaikan korang semua....
buat teman, andai dikau bisa mengerti sedikit sahaja kelemahan diri ini....
ia sudah cukup untuk aku kuat berdiri....
ku mohon dikau mengerti....
pada abah ummi kak amni n adik2....
korang tunjang utama untuk diri nie terus kuat dalam perjalanan nie...  :)
sayang korang semua.....

hmmm.....

tido dulu......

ma'assalamah..... :)


Wednesday, 7 December 2011

~ usrah ~


bismillah.....
assalamu'alaikum sahabat semua.....
apa khabar hari ini...???
alhamdulillah mlm nie dpt lagi buat usrah.....
tajuknya sangat2 best....
"tarbiyah Islamiyyah".....
tarbiyah??? Islamiyyah???
apa yang kita dapat kupas dari tajuk nie???
sangat2 banyak.... bila satu persatu ilmu Allah kita singkap.... satu persatu juga kita akan faham....
macam abah selalu kata... " tarbiyah Allah untuk kita adalah pada setiap detik kita menyedut dan menghembus nafas.... bagaimana Allah memberi nikmat injap bikuspid dan trikuspid dalam jantung untuk mengepam darah yang mengandungi oksigen keseluruh badan dan mengeluarkan karbondioksida selepas proses pengepaman berlaku...." ya Allah... sampai begitu sekali kalau kita nak fikir... tp still fikiran kita terbatas bukan....
banyak yang dibincangkan td.... nnt ana tulis untuk kita kongsi sama2 ekk tntang tajuk nie....
apa yang penting.... tarbiyah hati... mujahadah diri.... ~
sampai bertemu lagi....
ma'assalamah.....

:)




KENANGAN???

....setiap kenangan pasti kan tersisip tersimpan....

....dalam lipatan ingatan....

....kerana ia berada di atas satu perjalanan....

....yang telah pun di atur... di susun....

....oleh ALLAH SWT....

....insya'Allah... kenangan tersebut tidak akan terpadam....

....selagi ada DOA yang mengiringi....

....ada RINDU dari insan yang mengingati....

....ada KASIH dari jiwa yang mengerti....

....ada SAYANG dari hati yang menyayangi....

....bila CINTANYA bersama kita kecapi....



Monday, 5 December 2011

~ 10 MUHARRAM ~

pejam celik pejam celik... dah nak masuk hari ke 10 kita dalam tahun 1433H nie... apa khabar sahabat2 semua?? ada yg berpuasa sunat hari nie??? moga setiap apa yg kita lakukan, di redhaiNYA.... ana ada nak kongsi sedikit tentang hari asyura (10 MUHARRAM) nie.... jom sama2 kita baca....

PeRiStIwA – PeRiStIwA PeNtIng yang berlaku di dalam tarikh 10 MUHARRAM

1 Muharam - Khalifah Umar Al-Khattab mula membuat penetapan kiraan bulan dalam Hijrah.
10 Muharam - Dinamakan juga hari 'Asyura'. Pada hari itu banyak terjadi peristiwa penting yang mencerminkan kegemilangan bagi perjuangan yang gigih dan tabah bagi menegakkan keadilan dan kebenaran

Pada 10 Muharam juga telah berlaku:
  1. Nabi Adam bertaubat kepada Allah.
  2. Nabi Idris diangkat oleh Allah ke langit.
  3. Nabi Nuh diselamatkan Allah keluar dari perahunya sesudah bumi ditenggelamkan selama enam bulan.
  4. Nabi Ibrahim diselamatkan Allah dari pembakaran Raja Namrud.
  5. Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa.
  6. Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara.
  7. Penglihatan Nabi Yaakob yang kabur dipulihkkan Allah.
  8. Nabi Ayub dipulihkan Allah dari penyakit kulit yang dideritainya.
  9. Nabi Yunus selamat keluar dari perut ikan paus setelah berada di dalamnya selama 40 hari 40 malam.
  10. Laut Merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa dan pengikutnya dari tentera Firaun.
  11. Kesalahan Nabi Daud diampuni Allah.
  12. Nabi Sulaiman dikurniakan Allah kerajaan yang besar.
  13. Hari pertama Allah menciptakan alam.
  14. Hari Pertama Allah menurunkan rahmat.
  15. Hari pertama Allah menurunkan hujan.
  16. Allah menjadikan 'Arasy.
  17. Allah menjadikan Luh Mahfuz.
  18. Allah menjadikan alam.
  19. Allah menjadikan Malaikat Jibril.
  20. Nabi Isa diangkat ke langit. 


14 PeRkArA SUNAT dilakukan pada 10 MUHARRAM (hari asyura)

  1. Melapangkan masa/belanja anak isteri. Fadilatnya - Allah akan melapangkan hidupnya pada tahun ini.
  2. Memuliakan fakir miskin. Fadilatnya - Allah akan melapangkannya dalam kubur nanti.
  3. Menahan marah. Fadilatnya - Di akhirat nanti Allah akan memasukkannya ke dalam golongan yang redha.
  4. Menunjukkan orang sesat. Fadilatnya - Allah akan memenuhkan cahaya iman dalam hatinya.
  5. Menyapu/mengusap kepala anak yatim. Fadilatnya - Allah akan mengurniakan sepohon pokok di syurga bagi tiap-tiap rambut yang disapunya.
  6. Bersedekah. Fadilatnya - Allah akan menjauhkannya daripada neraka sekadar jauh seekor gagak terbang tak berhenti-henti dari kecil sehingga ia mati. Diberi pahala seperti bersedekah kepada semua fakir miskin di dunia ini.
  7. Memelihara kehormatan diri. Fadilatnya - Allah akan mengurniakan hidupnya sentiasa diterangi cahaya keimanan.
  8. Mandi Sunat. Fadilatnya - Tidak sakit (sakit berat) pada tahun itu. Lafaz niat: "Sahaja aku mandi sunat hari Asyura kerana Allah Taala."
  9. Bercelak. Fadilatnya - Tidak akan sakit mata pada tahun itu.
  10. Membaca Qulhuwallah hingga akhir 1,000X. Fadilatnya - Allah akan memandanginya dengan pandangan rahmah di akhirat nanti.
  11. Sembahyang sunat empat rakaat. Fadilatnya - Allah akan mengampunkan dosanya walau telah berlarutan selama 50 tahun melakukannya. Lafaz niat: "Sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura empat rakaat kerana Allah Taala." Pada rakaat pertama dan kedua selepas Fatihah dibaca Qulhuwallah 11X.
  12. Membaca "has biallahhu wa nik mal wa keel, nikmal maula wa nikmannaseer". Fadilatnya - Tidak mati pada tahun ini.
  13. Menjamu orang berbuka puasa. Fadhilat - Diberi pahala seperti memberi sekalian orang Islam berbuka puasa.
  14. Puasa. Niat - "Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Asyura kerana Allah Taala." Fadilat - Diberi pahala seribu kali Haji, seribu kali umrah dan seribu kali syahid dan diharamkannya daripada neraka


marilah kita sama2 memulakan langkah baru dengan mulanya tahun baru ini.... dah 10 hari dah nie...
hmm.... jom puasa sunat ramai2...  :)
sedikit pesanan....
'ilmu Allah kita kongsi sama2 ekk...'
jika ada yg tersalah, mohon diperbetulkan....
jazakumullah khairan kathira....
ma'assalamah....






Thursday, 1 December 2011

~ usrah bersama sahabat ~









salam kasih... salam sayang... salam ukhuwah fillah abadan abada..... apa khbr sahabat semua?? moga2, dalam keadaan yg elok2 hendaknya :)   semalam bertarikh 4 muharram 1433H (30/11/2011), ana dan sahabat2 ana dpt berkumpul bersama2 bg menjayakn usrah yg dah lama kami tinggalkan (2 minggu) dek kerana 'bz' mengendalikan beberapa program.... alhamdulillah, usrah dapat di buat pada kali ini.... tajuknya juga sangat menarik.... 'UKHUWAH FILLAH'..... sangat meruntun jiwa tatkala sorg demi sorg melontarkan pendapat mengenai 'UKHUWAH FILLAH' nie.... mcm2 pendapat... dari akar hingga ke pucuk kami perhalusi maksud yang tersirat serta tersurat tentang ber'ukhuwah'.... pendapat yang menarik yg boleh di kongsi tentang mksud 'ukhuwah fillah' nie td ialah  "ikatan-ikatan hati (tautan hati) setiap sahabat melalui jalinan aqidah serta ikatan rabbani pada setiap jiwa yg merasainya" subhanallah.... begitu sekali sorg shbt nie menjelaskan maksud ukhuwah fillah.... sayu hati.... bertanya pd diri; adakah diri ini menjalinkan persahabatan sehingga mencapai tahap 'ukhuwah fillah'??  kemudian kami berkongsi sedikit cerita 'ukhuwah fillah' pada zaman dahulu yg boleh dijadikan titik tolak kita dalam mencari 'ukhuwah fillah' dalam kita menjalinkan talian persahabatan.... tajuk ceritanya 'SEGELAS AIR DI MEDAN PERANG'... ceritanya bermula begini.....


........  salah seorang sahabat Rasulullah SAW bernama Abu Jahim Bin Huzaifah yang menyertai Perang Yarmuk meriwayatkan satu peristiwa tentang pengorbanan pejuang-pejuang Islam yang berhati mulia. Abu Jahim bercerita : semasa Perang Yarmuk itu saya sedang mencari saudara sepupu saya yang berada di barisan hadapan sekali. saya bawa bersama-sama sedikit air agar dapat memberi faedah buat dirinya. tatkala saya menjumpainya dia sedang terbaring berlumuran darah. dia mengerang kesakitan dan harapan untuknya hidup tipis sekali. melihat keadaannya itu, lantas saya berkejar kepadanya untuk memberikan air. tetapi ketika hampir saya kepadanya, saya terdengar teriakan dari seorang pejuang Islam : " berikanlah saya air! air!" mendengar suaranya itu, saudara sepupu saya lantas memberikan isyarat agar saya pergi melayani orang itu terlebih dahulu dan memberikannya air. maka saya pun tanpa berlengah lagi terus pergi mendapatkan orang itu. pejuang itu amat saya kenali, tidak lain adalah Hasyim bin Abilas. tetapi sebelum sempat saya menghampirinya, saya terdengar suara orang mengerang disebelahnya pula, juga meminta air. Hasyim memberikan isyarat supaya saya memberikan air itu terlebih dahulu kepada orang yang mengerang dekat dengannya. bagaimanapun, sebelum sempat saya menghampiri pejuang yang ketiga itu, ia telah pun mati syahid. lalu saya bergegas semula kepada Hasyim tetapi sedihnya ia juga telah mati syahid. tanpa berlengah, saya terus pergi mendapatkan saudara sepupu saya. sungguh tidak tahan rasa hati kerana saya dapati, dia juga telah mati syahid ......


selesai bercerita...... iktibar dari kisah perang tadi dapat kita simpulkan... jika talian hati, jalinan ukhuwah yang terbina kerana iman di dada, kerana mencari mardhotillah... sangatlah kuat dan kukuh jika dibandingkan dengan talian persahabatan kerana ingin mendapat kepentingan di sebalik talian persahabatan yg di buat.... kita sanggup buat apa sahaja bagi mengukuhkan tali Allah... tali perjuangan... tali persaudaraan..... ayuh teman..!!.. jika kita inginkan yang terbaik buat sahabat2 kita.... kukuhkan talian hati kita kepada talian 'ukhuwah fillah'..... perkuatkan lagi dengan bersama2 menuju destinasi yang satu..... alangkah bahagianya saat kita dapat merasa manisnya bersahabat kerana Allah... kerana ketika itu.... kita dapat bersama2 rasa pahit manis dalam menuju keabadian yang abadi....

banyak sebenarnya kisah2 yang boleh kita jadikan iktibar dalam kita melayari isi kehidupan yang telah Allah 'TAKDIR' kan untuk kita.... antara kisah2 yang terbaik, 'kisah Abu Bakar di patuk ular' 'kisah Ali mengambil tempat tidur Rasulullah' 'kisah muhajirin dan ansar'.... dan banyak lagi.....

apa yang baik jadikan teladan... yg buruk jadikan sempadan.... jagalah hati2 kita.... jagalah iman kita....

setakat ini perkongsian buat kali nie... moga kita mendapat sedikit sebanyak input dari kisah perang tadi.... apa yang baik itu dr Allah... dan buruk itu dr kelemahan diri ini.....  :)

mari kita ber'UKHUWAH KERANA ALLAH'.......  :)

sehingga bertemu lagi.......

wassalamu'alaikum....